JIN JÓGA

Tomáš Strnad


Jin jóga je velmi specifický styl jógy, je opravdu jin(á) a pracuje na jin(ých) principech.

Jangové typy jógy (aštanga jóga, hatha jóga, power jóga, vinyása jóga) se po fyzické stránce zaměřují především na svaly (,,jangové" tkáně). Jinová jóga cílí na hlouběji umístěné ,,jinové" tkáně v podobě kloubů, vazů, kostí a fasciálních sítí.

Fascie jsou pojivovou tkání, kterou si můžete představit jako jemnou, pružnou a zároveň pevnou pavučinku, která obaluje nejen všechny svaly a orgány v těle, ale prolíná se úplně celým tělem. Jin jóga nám pomáhá fascie udržovat elastické a kluzké, a tím tedy zajišťuje jejich správnou funkčnost. Díky této tkáni vše v těle souvisí se vším.

Velkým specifikem jin jógy je dlouhá výdrž v pozicích (v pozicích se setrvává 1-10 minut) a množství pomůcek, které jsou k praxi potřeba. 

Důvodem je právě to, že cílíme na hlubokou pojivovou tkáň. Tělo potřebuje čas k tomu, aby se uvolnilo (především svaly a taky mysl ) a účinek mohl prostoupit skutečně do hloubky a dotknout se těch správných míst. 

Jin jóga jde do hloubky těla, mysli i duše

Čas, který trávíme v pozicích nám nabízí možnost podívat se hluboko do sebe, prožívat přítomný okamžik a pozorovat, co se děje uvnitř těla a mysli. Mnohdy nám také pomáhá uvolňovat zaseknuté emoce či zablokovanou energii. A i když se jinová praxe na první pohled zdá být prostá, jednoduchá či relaxační, pro mysl takové zastavení se bývá velkou výzvou. Klíčová je zde trpělivost.

Jin jóga nás učí vnímavosti ke svému tělu a k sobě. Učí nás odevzdat se, pustit kontrolu a nalézt vnitřní moudrost. Je to meditativní praxe – jemná, klidná, pomalá – která často otevírá prostor i k introspekci.

jin jóga spojuje 3 základní tradice:

  1. Tradiční Hatha Jógu, ze které využívá pozice, ale s odlišným přístupem – pozice jsou stejné nebo podobné (jako znáte z běžné jógy), ale používá se zde jiné pojmenování, a to z toho důvodu, aby nám připomínaly, že jsme v jiném přístupu (jinovém, klidném, jemném atd.)
  2. Tradiční Čínskou Medicínu – v jinové praxi pracujeme s taosimem, s principem jangu a jinu a energetickými kanály (meridiány)
  3. a nakonec Buddhismus, protože zahrnuje i praxi mindfulness (česky ,,všímavost")

Musíte to zažít, abyste opravdu věděli, o čem jin jóga je. Poté, co to zažijete, byť jen jednou, si uvědomíte, že jste dělali jen polovinu praxe ásan.

,,You need to experience this to really know what Yin Yoga is all about. After you have experienced it, even just once, you will realize that you have been doing only half of the asana practice."
Bernie Clark



O Tomášovi:

​Jóga si mne našla v roce 2015, v zemi od mého domova vzdálené, na Novém Zélandu. Od kdy jsem začal s jógovou praxí se moje vnimání života změnilo od základu, začal jsem více vnímat sebe samého a dopomohl mi k několika zásadním rozhodnutím. Například podstoupit učitelský kurz v Indii, kde má cesta jógou získala naprosto jiný směr.
​Po návratu na Nový Zéland do města Christchurch, jsem začal s výukovou, kde se stala Vinyasa, Jin Jang a partnerská jóga srdeční záležitosti.

Je to obrovská čest sdílet moje zkušenosti a vášeň k pohybu/ životu s lidmi z celého světa. Tom